بارداری خارج از رحم

بارداری خارج از رحم زمانی اتفاق می افتد که یک تخم بارور شده خارج از رحم رشد کند.تقریبا بیشتر این موارد در لوله رحم اتفاق می افتد.همچنان که بارداری رشد می کند ،آن می توناد منجر به پارگی لوله رحم شود.و در نتیجه باعث خونریزی داخل شکم زیاد می شود.که می تواند تهدید کننده حیات باشد.و نیاز به جراحی اورژانسی دارد.

چه کسی در خطر بارداری خارج از رحم است ؟
بانوانی که لوله رحمی غیرطبیعی دارند در خطر آن هستند و لوله غیر طبیعی در بانوان با مشکلات زیر بیشتر است:
- بیماری التهابی لگن (عفونت رحم و لوله رحم و ساختمانهای نزدیک آنها)
- سابقه بارداری خارج رحمی
- نازایی
- سابقه جراحی شکمی یا لگنی
- آندومتریوزیس
- عفونتهای جنسی
- سابقه جراحی بر روی لوله های رحمی مانند بستن لوله ها
- همچنین سیگار کشیدن و افزایش سن و درمانهای نازایی ،فاکتورهای دیگری هستند که میزانخ طر بارداری خارج رحمی را در بانوان افزایش میدهند

علایم و نشانه های باردرای خارج رحمی کدامند ؟
- خونریزی غیر طبیعی یعنی هر خونریزی که در زمان پریود نباشد یا کمیت و کیفیتش با پریود متفاوت باشد که می تواند کم یا زیاد باشد.
- درد شکمی یا لگنی که ناگهانی مداوم یا متنا.وب باشد
- درد شانه که علتش خونریزی زیاد ناشی از پارگی لوله رحم است که تا سطح دیافراگم بالا رفته
- ضعف-سرگیجه-غش کردن که علتش از دست دادن خون است
این علایم می تواند در خانمی اتفاق بیافتد که هنوز نمیداند باردار است

تشخیص بارداری خارج از رحم
در موارد شک به بارداری خارج از رحم :
- معاینه لگنی
- چک فشار خون و ضربان قلب که در موارد خونریزی داخل شکمی کاهش و افزایش می یابد
- انجام سونوگرافی
- تست خون باردرای

درمان باردرای خارج از رحم
دو نوع درمان وجود دارد :
درمان دارویی و جراحی که هر دو نوع نیاز به پیگیری دارد.اگر باردرای کوچک است و پاره نشده باشد ،گاهی از دارو بجای جراحی استفاده می شود.دارو از رشد آن بارداری جلوگیری می کند و طی زمان توسط بدن جذب می شود و این درمان منجر به حفظ لوله رحمی می شود.اگر بارداری کوچک بوده و پاره نشده باشد در تعدادی از موارد، در اتاق عمل باردری مربوطه ،از طریق برش کوچک روی لوله رحم یا کمک لاپاروسکوپی خارج می شود اما اگر باردری بزرگ بوده یا لوله پاره شده و خونریزی داخل شکم اتفاق افتاده باشد شکم باز شده و ممکن است نیاز باشد کل لوله یا قسمتی از آن خارج شود.

آیا بعد از جراحی ،بارداری طبیعی ممکن است ؟
اگر طی جراحی لوله حفظ شود و حتی با یک لوله رحمی سالم می توان انتظار بارداری بعدی طبیعی داشت.البته شانس تکراربارداری خارج از رحم هم وجود دارد.