روش های تشخیصی و جراحی کم تهاجمی

هیستروسکوپی چیست ؟
اقدامی است که به متخصص مربوطه کمک می کند تا لایه درونی رحم را ببیند که این کار با جاگذاری یک میله میکروسکوپ بسیار نازک داراری دوربین به درون حفره رحم انجام می شود و بدین ترتیب می تواند پوشش داخلی رحم بطور واضح و شفاف ببیند و در صورت صلاحدید مانند رویت پولیپ یا افزایش ضخامت این پوشش ، نمونه گیری انجام می شودو درپایان بهتر است که کورتاژ کامل هم انجام شود.

کولپوسکوپی چیست ؟
یک اقدام تشخیصی است ودر مواردی انجام می شود که نتایج پاپ اسمیر غیر طبیعی باشد. متخصص مربوطه می تواند از میکروسکوپ آن برای بزرکنمایی بیشتر دهانه رحم وتشخیص تغییرات غیر طبیعی استفاده کند.بر اساس نتایج پاپ اسمیر و درجه تغییرات غیرطبیعی ،متخصص مربوطه تصمیم می گیرد که یک یا بیشتر نمونه از نواحی مشکل دار تهیه کند تا شدت این تغییرات تشخیص داده شود و نمونه به آزمایشگاه فرستاده می شود.

لاپاروسکوپی چیست ؟
لاپاروسکوپی یک روش جراحی است که از طریق برشهای خیلی کوچک در حد نیم الی یک سانت در دیواره شکم و با استفاده از ابزار خاص انجام میشود.یک وسیله مانند قلم بنام لاپاروسکوپ استفاده میشود که برای جراح یک نمای عالی و واضح روی صفحه تلویزیون از فضای داخل شکم فراهم می کند.این نوع جراحی از تهاجمی بودن خیلی کمی برخوردار است که به خاطر برشهای کوچک آن است.در حال حاضر بسیاری از جراحی ها به این روش انجام میشود.

برای هزاران سال ,کاهش در سایز برش جراحی , رویای جراحان بوده است. اولین لاپاروسکوپی بر روی انسان در سال 1911 توسط دکتر ژاکوپ سوئدی انجام شد.تا سال 1970 متخصصین زنان و زایمان عمدتا از لاپاروسکوپی برای موارد تشخیصی استفاده می کردند.لاپاروسکوپی درمانی در اوایل 1970 توسط متخصصین زنان معرفی شد.جراحان از لاپاروسکوپی تشخیصی برای مشاهده ارگانهای تولید مثل زنان استفاده میکنند مانند رحم تخمدانها لوله های رحمی و ارگانهای نزدیک برای یافتن علت درد لگنی و شکمی و بررسی توده بافتی, تایید وجود اندومتریوز یا عفونت و التهاب لگنی, تایید انسداد لوله های رحمی یا علل دیگر نازایی

امروزه لاپاروسکوپی درمانی برای بسیاری از موارد بکار میرود: بستن لوله های رحمی خروج حاملگی خارج از رحم درمان اندومتریوز- خروج کیست تخمدان خروج میوم رحمی خروج رحم لیز چسبندگی ها-در مقایسه با جراحی سنتی , در لاپاروسکوپی ادرد بعد از جراحی کمتر و دوره بهبودی کوتاهتر می باشد.

مونالیزا تاچ چیست ؟
درمانی است که از انرژی لیزر برای درمان اتروفی واژن ، خشکی واژن و سوزش ناشی از آن ،مقاربت دردناک و بی اختیاری ادرار بکار می رود که حدود 50 درصد بانوان در سن یائسگی از آن رنج می بینند. در واقع این وسیله درمانی بدون مصرف آستروژن است در نتیجه خطری برای افرا با سابقه سرطان پستان و تخمدان، و یا افرادی که نمی توانند استروژن مصرف کنند، ندارد انرژی مونالیزا بر روی بافت واژن ارسال می شود تا بافت واژن کلاژن بیشتری بسازد و خونرسانی آن افزایش می یابد تا بافت به خالت قبل از یائسگی تبدیل شود.و معمولا این کار در 2 تا 3جلسه با فواصل 6 هفته توصیه می شود و گاهی نیاز به درمان سالیانه می باشد.

درمانی ساده ، بی خطر ، و بدون درد است :
- دو تا سه جلسه با فواصل 6 هفته که کمتر از 10 دقیقه طول می کشد
- بدون نیاز به بی حسی