جراحی به روش لاپاروسکوپی

لاپاروسکوپی یک روش جراحی است که از طریق برشهای خیلی کوچک در حد نیم الی یک سانت در دیواره شکم و با استفاده از ابزار خاص انجام میشود.یک وسیله مانند قلم بنام لاپاروسکوپ استفاده میشود که برای جراح یک نمای عالی و واضح روی صفحه تلویزیون از فضای داخل شکم فراهم میکند.

این نوع جراحی از تهاجمی بودن خیلی کمی برخوردار است که به خاطر برشهای کوچک آن است.در حال حاضر بسیاری از جراحی ها به این روش انجام میشود.

برای هزاران سال ,کاهش در سایز برش جراحی , رویای جراحان بوده است. اولین لاپاروسکوپی بر روی انسان در سال 1911 توسط دکتر ژاکوپ سوئدی انجام شد.تا سال 1970 متخصصین زنان و زایمان عمدتا از لاپاروسکوپی برای موارد تشخیصی استفاده می کردند.

لاپاروسکوپی درمانی در اوایل 1970 توسط متخصصین زنان معرفی شد.

جراحان از لاپاروسکوپی تشخیصی برای مشاهده ارگانهای تولید مثل زنان استفاده میکنند مانند رحم تخمدانها لوله های رحمی و ارگانهای نزدیک برای یافتن علت درد لگنی و شکمی و بررسی توده بافتی, تایید وجود اندومتریوز یا عفونت و التهاب لگنی, تایید انسداد لوله های رحمی یا علل دیگر نازایی

امروزه لاپاروسکوپی درمانی برای بسیاری از موارد بکار میرود: بستن لوله های رحمی خروج حاملگی خارج از رحم درمان اندومتریوز- خروج کیست تخمدان خروج میوم رحمی خروج رحم لیز چسبندگی ها-

در مقایسه با جراحی سنتی , لاپاروسکوپی امن تر بوده و درد بعد از جراحی کمتر و دوره بهبودی کوتاهتر می باشد.

maral9871 [ 1392-03-26 ]
سلام من برای برداشتن فیبرم از روش لاپاروسکوپی استفاده کردم ولی خیلی بیشتر از جراحی باز درمواردمشابه دردکشیدم

ali hafezi [ 1390-09-12 ]
یا تشکر از مقاله خوبتان